The QR Code use for inclusive management in the urban forestry of Bagé, RS
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v23i3.3527Keywords:
Urban afforestation, Social inclusion, Information and Communication Technologies, Environmental education.Abstract
The Urban Forestry Program: An Exercise of Citizenship and Socio-Environmental Sustainability, from the Federal University of Pampa (UNIPAMPA), in the city of Bagé, RS, developed a project aimed at the use of Information and Communication Technologies (ICT) and accessibility, which added the context of social inclusion to the work of identifying trees in the city's squares. The basis for this work was the Arboreal Inventory of the Main Streets and Squares of the City of Bagé, RS, carried out from 2014 to 2016, voluntarily, by educational institutions and community volunteers. Given the relevance of the social inclusion theme, tools were developed focusing to meeting special needs, aimed at the interaction of groups with hearing and visual impairments with the information collected in the arboreal inventory, about the species occurring in the Praça do Coreto, located in the central region of the city. Plates containing QR Codes were used to direct the reader to videos in Brazilian Sign Language (LIBRAS) − for the access of the hearing impaired − and a central plate with resources in Braille − for the access of the visually impaired −, aiming to popularize the scientific data of the arboreal inventory and expand the reach of the Environmental Education work for other groups in society with no opportunity to access information about urban forestry.
References
ALVES, Aline da Silva. Estudo do uso de diálogos de mediação para melhorar a interação de surdos bilíngues na WEB. 2012. Dissertação (Mestrado em Informática) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/6225. Acesso em: 29 jul. 2021.
ASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 1. ed. Rio de Janeiro: WVA Editora, 1997.
BAGÉ (Cidade). Pontos turísticos de Bagé. Secretaria de Cultura e Turismo de Bagé, 2021. Disponível em: https://www.turismobage.com.br/. Acesso em: 29 jul. 2021.
BAGÉ (Cidade). Mapa dos bairros de Bagé. Prefeitura Municipal de Bagé, 2012. Disponível em: https://www.bage.rs.gov.br/. Acesso em: 29 jul. 2021.
BASTOS, Amélia Rota Borges; CENCI, Adriane. Desenvolvimento de práticas inclusivas: aportes teórico-práticos para o apoio aos estudantes em estágio de docência. In: MÓL, Gerson. O ensino de Ciências na escola inclusiva. Campos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2019. p. 150–68.
BENCKE, Luciana Regina; PEREZ, Anderson Luiz Fernandes. Análise dos principais modelos de indicadores para cidades sustentáveis e inteligentes. Revista Nacional de Gerenciamento de Cidades, Tupã, v. 6, n. 37, 2018. Disponível em: https://www.amigosdanatureza.org.br/publicacoes/index.php/gerenciamento_de_cidades/article/view/1754. Acesso em: 29 jul. 2021.
BEZERRA, Eutalita. O projeto que dá voz às árvores no sul do Brasil. Portal Believe Earth, Bagé, 11 set. 2017. Disponível em: https://believe.earth/pt-br/believe/. Acesso em: 29 jul. 2021.
CAMPINAS (Cidade). Sistema de Identificação Digital. Prefeitura de Campinas, [Vídeo de apresentação], [s.d.]. Disponível em: https://ambientecampinas.wixsite.com/qrcode. Acesso em: 1º ago. 2021.
COLMAN, Cristina Beatriz. Utilização do aplicativo QR CODE no ensino de ciências. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Informática Instrumental para Professores da Educação Básica a Distância) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2019. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/197080. Acesso em: 26 jul. 2021.
CRUZ, Maria João Correia. Design urbano e o vandalismo no espaço público. 2019. Tese (Doutorado em Belas Artes) – Universidade de Lisboa de Belas Artes, Lisboa, 2019. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/40719/2/ULFBA_TES_1259.pdf. Acesso em: 4 ago. 2021.
DE CARLI, Franco Guerino; RIBAS, Lídia Maria. Smart Cities: extrafiscalidade como indutora do desenvolvimento de cidades inteligentes. Interações, Campo Grande, v. 22, n. 1, jan./mar. 2021. Disponível em: https://www.interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2794. Acesso em: 3 ago. 2021
DEPARTAMENTO DE PARQUES E RECREAÇÃO DE NOVA YORK [Official Website of the New York City Department of Parks & Recreation]. Nova York, 2021. Disponível em: https://www.nycgovparks.org/trees/street-tree-planting. Acesso em: 29 jul. 2021.
DODGSON, Mark; GANN, David. Technological innovation and complex systems in cities. Journal of Urban Technology, Londres, v. 18, n. 3, p. 101–13, 2011. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10630732.2011.615570. Acesso em: 29 jul. 2021.
DUARTE, Fábio. Cidades inteligentes: inovação tecnológica no meio urbano. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 122–31, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/sxFQz8WTfbFH4XyLNjX5Sqs/?lang=pt. Acesso em: 29 jul. 2021.
DUQUE, Cleiciane Antunes; CARBO, Leandro; PEREIRA, Mirian Silva dos Anjos. Aplicativo Quick response (QR Code) no ensino de ciências: utilização em área em recuperação ambiental. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO EM CIÊNCIAS (CONAPESC). 2017, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande, Paraíba: CONAPRESC, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br. Acesso em: 29 jul. 2021.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectivas, São Paulo, v. 14, n. 12, p. 3–11, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n2/9782.pdf. Acesso em: 1º ago. 2021.
GIEHL, Eduardo Luís H. (Coord.). Flora digital do Rio Grande do Sul e de Santa Catarina. 2022. Disponível em: http://floradigital.ufsc.br. Acesso em: 25 set. 2021.
GRALA, Ketleen.; ANDRADE, Rubya; CAVAÇANA, Tatiana. (Org.). Arborização urbana: um exercício de cidadania e sustentabilidade socioambiental. Bagé: Universidade Federal do Pampa/Polimpressos Serviços Gráficos Ltda., 2016. V. 1. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/programaarborizacao/revista-1-arborizacao-urbana-um-exercicio-de-sutentabilidade /. Acesso em: 1º ago. 2021.
INACIO, Luiz Gustavo Barcellos. Formação em Acessibilidade Cultural. In: ENCONTRO NACIONAL DE ACESSIBILIDADE CULTURAL, 5., 2017, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2017. Disponível em: https://www.ufrgs.br/7enac/wp-content/uploads/2019/09/ANAIS-5-ENAC.pdf#page=38. Acesso em: 25 set. 2021.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Mapa, área territorial e população do município de Bagé. Portal do IBGE, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: http://ibge.gov.br/. Acesso em: 29 jul. 2021.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD). Portal do IBGE, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 28 jul. 2021.
JUNGES, José Roque. Cidades inclusivas, seguras, resilientes y sustentáveis. Revista Iberoamericana de Bioética, Madrid, n. 13, p. 1–15, 2020. Disponível em: https://revistas.comillas.edu/index.php/bioetica-revista-iberoamericana/article/view/12267. Acesso em: 28 jul. 2021.
KULCHETSCKI, Luiz; CARVALHO, Paulo Ernani; KULCHETSCKI, Sirley Samways; RIBAS, Luciana Lopes Fortes; GARDINGO, José Raulindo. Arborização urbana com essências nativas: uma proposta para a região Centro-Sul brasileira. Publicação UEPG Ciências Exatas Terra, Ciências Agronômicas, Engenharia, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 25–32, 2006.
MORIGI, Josimari de Brito. Espaços públicos e territorialidades: um estudo de caso da Praça Silveira Martins em Bagé – Rio Grande do Sul. Formação, Presidente Prudente, v. 27, n. 50, 2020. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/6327. Acesso em: 28 jul. 2021.
MULLANEY, Jennifer; LUCKE, Terry; TRUEMAN, Stephen J. A review of benefits and challenges in growing street trees in paved urban environments. Landscape and Urban Planning, Amsterdã, v. 134, p. 157–66, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016920461400245X. Acesso em: 28 jul. 2021.
NASCIMENTO, Diana Barros; SANTOS, Davi Carvalho Gomes dos; CONTENTE, Elton Silva; GUTIERREZ, Carlos Benedito Barreiros. Ferramenta para identificação de espécies vegetais via leitura de QrCode com smartphone. Centro Científico Conhecer, Agrarian Academy, Jandaia, GO, v. 7, n. 13, [s.p.]. 2020. Disponível em: http://www.conhecer.org.br/Agrarian%20Academy/2020A/ferramenta.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.
NESPOLO, Cássia Conceição da Cruz; ABREU, Emanoele Lima; VICENTE, Caroline Pardi; PERES, Renata Bovo. Planos diretores de arborização urbana: necessidade de incorporação na legislação brasileira. Revista Brasileira de Arborização Urbana, Curitiba, v. 15, n. 2, p. 42–55, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revsbau/article/view/70466. Acesso em: 29 jul. 2021.
OLIVEIRA, Michele; PERETTI, Camila; BUDKE, Jean Carlos; SANTOS, Suzana Cyrino dos; CORAZZA, Thiely, GOMES, Solange; QUADROS, Franciele Rosset de; DECIAN, Vanderlei Secretti; ZANI, Elisabete Maria. Reflexos da evolução urbana sobre a arborização em Erechim, Sul do Brasil. Revista da Sociedade Brasileira de Arborização Urbana, Piracicaba, v. 8, n. 2, p. 86–103, 2013.
PRATES, Izabela. Embrapa e Prefeitura lançam portal da arborização urbana de Campinas. MUndoGeo, Curitiba, 25 maio 2015. Disponível em: https://mundogeo.com/2015/05/25/embrapa-e-prefeitura-lancam-portal-da-arborizacao-urbana-de-campinas/. Acesso em: 1º ago. 2021.
PROGRAMA CIDADES SUSTENTÁVEIS. Guia Gestão Pública Sustentável (GPS). São Paulo: PCS. 2016. Disponível em: https://www.cidadessustentaveis.org.br/gps. Acesso em: 1º ago. 2021.
REDIN, Cristina Gouvêa; LONGHI, Solon Jonas; REICHERT, José Miguel; SOARES, Kelen Pureza; RODRIGUES, Miriam Fernanda; WATZLAWICK, Luciano Farinha. Grazing changes the soil-plant relationship in the tree-regeneration stratum in the pampa of souhtern Brazil. Cerne, Lavras,v. 23, n. 2, p. 193–200, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cerne/a/9nRmJDbFMDJ7twVtQhzHVjf/?format=html&lang=en. Acesso em: 1º ago. 2021.
REFLORA DO BRASIL. Jardim Botânico do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://floradobrasil.jbrj.gov.br/. Acesso em: 29 jul. 2021.
RIO GRANDE DO SUL (Estado). Secretaria do Meio Ambiente e Infraestrutura [SEMA]. Parque Natural Municipal do Pampa. Bagé: SEMA, 2021. Disponível em: https://www.sema.rs.gov.br/. Acesso em: 29 jul. 2021.
RIO GRANDE DO SUL (Estado). Secretaria do Meio Ambiente e Infraestrutura [SEMA]. Plano do Sistema Estadual de Unidades de Conservação. Bagé: SEMA, 2019. Disponível em: https://www.sema.rs.gov.br/. Acesso em: 29 jul. 2021.
RODRIGUES, Roberto Senna; SILVA, Gabryella Rocha Rodrigues. Utilização do QR CODE como ferramenta de gestão na identificação de espécies arbóreas do campus do IFPA-Bragança. CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO AMBIENTAL CAMPINA GRANDE/PB, 7., 24 nov. 2016, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: IBEAS – Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais, 2016. Disponível em: https://www.ibeas.org.br/congresso/Trabalhos2016/VI-022.pdf. Acesso em: 1º ago. 2021
SANTOS, Carla Zoaid Alves dos; FERREIRA, Robério Anastácio; SANTOS, Leila Rafaela da Costa; SANTOS, Lívia Isabela da Costa; GRAÇA, Dalva Angélica Santos da; GOMES, Silvio Henrique Menezes; PORTO NETO, Waldyr de Brito; CORREIA, Tharcísio Santos; BOSCHESE, Ana Carolina de Barros. Composição florística de 25 vias públicas de Aracaju-SE. Revista da Sociedade Brasileira de Arborização Urbana, Piracicaba, 2011, v. 6, n. 2, p. 125–44. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/11881. Acesso em: 1º ago. 2021.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 1. ed. Rio de Janeiro: WVA Editora, 1997.
TEIXEIRA, Italo Filippi. Análise qualitativa da arborização de ruas do conjunto habitacional Tancredo Neves, Santa Maria-RS. Ciência Florestal, Santa Maria, v. 9, n. 2, p. 9-21, 1999.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA [UNIPAMPA]. Núcleo de Inclusão e Acessibilidade. Projeto Arborização Urbana e Inclusão Social. Portal UNIPAMPA, Bagé, 25 dez. 2019. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/nina/2019/11/25/projeto-arborizacao-urbana-e-inclusao-social/. Acesso em: 1º ago. 2021
WEISS, Marcos Cesar; BERNARDES, Roberto Carlos; CONSONI, Flavia Luciane. Cidades inteligentes: casos e perspectivas para as cidades brasileiras. Revista Tecnológica da Fatec Americana, Americana, v. 5, n. 1, p. 1–13, 2017. Disponível em: https://fatecbr.websiteseguro.com/revista/index.php/RTecFatecAM/article/view/137. Acesso em: 29 jul. 2021.
WREGE, Marcos Silveira; STEINMETZ, Silvio.; REISSER JÚNIOR, Carlos; ALMEIDA, Ivan Rodrigos (Editores técnicos). Atlas climático da região Sul do Brasil: estados do Paraná, Santa Catarina e Rio Grande do Sul. Brasília: Embrapa, 2012. 333 p. Disponível em: https://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/handle/doc/1045852 Acesso em: 29 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Interações (Campo Grande)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.