Family production fair: consumer profile at the Empório Lago Oeste in the Federal District

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v23i3.3604

Keywords:

family farming, short channels, socioeconomic diversification, consumer profile, pluriactivity

Abstract

We sought to characterize the consumer profile at the Empório Lago Oeste in the Federal District, Brazil, a space destined for family production commercialization. It is exploratory quantitative and qualitative research. For the field study, interviews were carried out using a semi-structured questionnaire, with closed and open questions, in a sample of 20 consumers from an average universe of 534 daily visitors to the fair, delimited in non-participant observation. The study revealed the socioeconomic diversification and pluriactivity of consumer agents, among which 55% were women and 45% men, had a high level of education, had visited the Emporium weekly for at least three years, sought facilities such as ready-to-eat meals and snacks, used technology a lot, had high incomes and were willing to pay more for better products. The main motivations for the participants to buy at the Empório were the possible absence of pesticides, good service, good location, product quality, social relationships, and ecological awareness. Participants challenged the use of plastic packaging and suggested improving advertising. The quantitative and qualitative results complemented each other. All in all, it is stated that the objective of characterizing the consumer profile of the Empório Lago Oeste was achieved.

Author Biographies

Jailton César Padilha, Universidade de Brasília (UnB)

Bacharel em Gestão de Agronegócios pela Universidade de Brasília (UnB). Graduado em Gestão Pública pela Escola de Instrução Especializada, RJ. Atualmente, é agente e analista da Administração Federal, com experiência em Gestão Pública.

Maria Júlia Pantoja, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Psicologia Organizacional e do Trabalho pela Universidade de Brasília (UnB). Mestra e graduada em Psicologia pela UnB. Professora associada da UnB, com atuação nos Programas de Pós-Graduação em Agronegócios, Faculdade de Agronomia e Medicina Veterinária; e Gestão Pública, Face/UnB.

João Paulo Guimarães Soares, Universidade de Brasília (UnB)

Doutor em Zootecnia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Pesquisador A da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (EMBRAPA) Cerrados. Pesquisador associado do Programa de Pós-Graduação em Agronegócios na Universidade de Brasília (UnB).

Joelma Melo da Silva, Universidade de Brasília (UnB)

Mestra em Agronegócios pela Faculdade de Agronomia e Medicina Veterinária da Universidade de Brasília (UnB). Bacharela em Gestão de Agronegócios pela UnB.

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Published

2022-10-25

How to Cite

Padilha, J. C., Pantoja, M. J., Soares, J. P. G., & Silva, J. M. da. (2022). Family production fair: consumer profile at the Empório Lago Oeste in the Federal District. Interações (Campo Grande), 23(3), 741–757. https://doi.org/10.20435/inter.v23i3.3604