Mental health of university students in times of pandemic restriction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v24i4.3967

Keywords:

university students, mental health, social isolation

Abstract

Social isolation practiced during the COVID-19 pandemic has had repercussions in various aspects of the personal and social lives of thousands of people. Among the social categories most severely affected are young college students. This group has been impacted not only in terms of their mental health, within this context, but also strained by unemployment, the need for technological adaptations, and, primarily, social isolation. This research focuses precisely on the issue of social isolation, a reality that has been shown to affect both physical and psychological health. The text revolves around the objective of analyzing the effects of this restriction on the mental health of university students at the Catholic University Dom Bosco in Campo Grande, Mato Grosso do Sul. Data is obtained from a sample of 648 participants through an online questionnaire and subjected to descriptive statistical analysis adapted to a case study. A high percentage of positivity for mental health compromising factors such as stress, depression, and anxiety, among others, is evident. This diagnosis, in the post-pandemic crisis context, proves capable of contributing to the quality of life and academic performance, favoring the university's implementation of actions that ensure a guided and humanized return to in-person classes.

Author Biographies

Brasdorico Merqueades dos Santos, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Doutorando em Ciências Sociais com Ênfase em Juventude pela Universidade Silva Henríquez em Santiago, Chile. Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Pós-Graduação em Educação à Distância pela UCDB e em Metodologia do Ensino Superior pela Anhanguera-Uniderp. Graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS) e em Teologia pela UCDB. Atualmente é docente e coordenador da Pós-Graduação em Salesianidade na UCDB.

Lucy Nunes Ratier, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Doutora em Psicologia como Profissão e Ciência pela PUC-Campinas. Mestre em Psicologia Escolar pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), e em Formação em Sociopsicomotricidade Ramain-Thiers pelo Centro de Estudos Simone Ramain. Graduada em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Professora Titular da UCDB.

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Published

2023-10-20

How to Cite

Santos, . B. M. dos ., & Ratier, L. N. . (2023). Mental health of university students in times of pandemic restriction. Interações (Campo Grande), 24(3), 817–828. https://doi.org/10.20435/inter.v24i4.3967