Continuing education through action research: teacher participation and decision
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v24i2.4028Keywords:
continuing education, teachers, action researchAbstract
This article has derived from a doctoral research that aims to analyze the continuing education developed through an action-research process. The research setting is a kindergarten school located in a capital in the Midwestern region of the country. The research subjects are five kindergarten teachers. Research data presented in this article were produced in 2022. We emphasize that our option for the qualitative approach, specifically for the action-research methodology, is due to the understanding that teachers who work in Basic Education produce, through their performance, a range of knowledge; hence, they are entitled to participate and decide the type of continuing education they need. The theoretical issues brought up in this research highlight both the importance of and the need for the knowledge of teachers to qualify the continuing education process. In conclusion, based on the production of data, we can say that continuing education developed through action research shows that the possibility of participating and the decision-making power of teachers make them feel more committed and respected in the educational environment.
References
APPLE, Michael. As tarefas do estudioso/ativista crítico em uma época de crise educacional. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 15, n. 30 [Dossiê Educação Crítica], p. 29–66, jan./jun. 2013. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/1564
Acesso em: 20 mar. 2023.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CHIZZOTTI, Antonio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221–36, 2003.
CORTESÃO, Luiza. O valor da prática em Paulo Freire. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 26, n. 1, p. 165–78, abr. 2018. ISSN 1982-9949. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/12014. Acesso em: 18 mar. 2023.
DINIZ-PEREIRA, Julio. A Pesquisa dos educadores como estratégia para construção de modelos críticos de formação docente. In: DINIZ-PEREIRA, Julio Emilio; ZEICHNER, Kenneth. M. (Org.). A Pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
DINIZ-PEREIRA, Julio Emílio. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo – Revista de Educação e Sociedade, v. 1, n. 1, p. 34–42, 12 jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/15. Acesso em: 20 mar. 2023.
DINIZ-PEREIRA, Julio Emílio; LACERDA, Mitsi Pinheiro. Possíveis significados da pesquisa na prática docente: ideias para fomentar o debate. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, p. 1229–42, set./dez. 2009.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo , v. 31, n. 3, p. 483-502, dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022005000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 mar. 2023.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pesquisa-ação: a produção partilhada de conhecimento. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 11, n. 1, p. 5–14, jun. 2010. https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/816. Acesso em: 20 mar. 2023.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601–14, jul./set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/gd7J5ZhhMMcbJf9FtKDyCTB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2023.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pesquisa-Ação: lembretes de princípios e de práticas. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 11, n. 25, p. 358–70, set./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/949/pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 43. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
NÓVOA, Antonio. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 18, n. 35, p. 11–22, jan./jun. 2012
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106–33, 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/198053144843
PAVAN, Ruth. A necessidade de redizer e reviver a pedagogia da esperança de Paulo Freire. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1437–56 out./dez. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/37098. Acesso em: 28 jul 2021.
SANTOS, Boaventura de Souza. Por que é tão difícil construir uma teoria crítica? Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 54, jun. 1999. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Porque_e_tao_dificil_construir_teoria_critica_RCCS54.PDF. Acesso em: 20 mar. 2023.
SANTOS, Luciola. Entrevista com o professor Antônio Nóvoa. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 4, n. 1, 2013. Doi: http://dx.doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v4i1.436
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31–42.
THIOLLENT, Michel Jean Marie; COLETTE, Maria Madalena. Pesquisa-ação, formação de professores e diversidade. Acta Scientiarum – Human and Social Sciences, v. 36, n. 2, p. 207–16, 5 dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/23626#:~:text=Essa%20metodologia%20assegura%20a%20diversidade,do%20conhecimento%20e%20da%20a%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 22 mar. 2023.
ZEICHNER. Kenneth M.; DINIZ-PEREIRA Julio Emílio. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 63–80, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Zx9H96h48wrzY7DsrggHTQq/?lang=pt. Acesso em 25 jul 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Cristina Cantero Dorsa Lima, Ruth Pavan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.