The work in the face of the implementation of the transoceanic corridor in Mato Grosso do Sul (BR)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v25i1.4218

Keywords:

Bioceanic Route, Mato Grosso do Sul, Bioceanic Corridor, work

Abstract

The Bioceanic Corridor, or Latin American Integration Route - Rila, is a road corridor aimed at integrating the Latin American and Asian territories. The discourse of the project's enthusiasts suggests a series of benefits, including economic development, improved competitiveness of productive chains, and better employment opportunities along this route. However, the lack of detailed information on how these promises will be realized and how the local population relates to or is included – in its diversity – in the project is notable. In this sense, the objective of this work is to promote a reflective debate, beyond the economistic and idealized vision of the implementation of the Bioceanic Corridor, with a spatial focus on the state of Mato Grosso do Sul, and with a focus on the issue of labor. For this purpose, this research used a literature review, with analyses based on authors from Anthropology and Geography. The results revealed that the construction of the corridor should be thought beyond the supposed "economic benefits" it may generate. Although this work concentrates the analyses on Mato Grosso do Sul, the discussions raised go beyond the borders of the state, being relevant for the entire extent of the corridor's implementation. This work draws attention to the need to consider the multiple perspectives at play in the construction of the Bioceanic Corridor, going beyond its supposed broader economic advantages.

Author Biographies

Tatiane Aparecida Dreger de Souza Fernandes, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Presidente Prudente, São Paulo, Brasil.

Doutoranda em Geografia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho” (UNESP/FCT), Faculdade de Ciência e Tecnologia, Campus Presidente Prudente, SP, Brasil. Mestre em Antropologia Social pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduada em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

Antônio Hilário Aguilera Urquiza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Doutor em Antropologia e mestre em educação (tecnologias de la educación) pela Universidade de Salamanca-Espanha. Mestre em Educação (Educação Indígena) e especialista em Antropologia (teoria e métodos) pela Universidade Federal de Mato Grosso. Graduado em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá e em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Lorena. Professor Doutor no curso de Ciências Sociais e Professor e Coordenador da Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Ricardo Luiz Cruz , Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Doutor em Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/Museu Nacional). Professor no curso de Ciências Sociais e no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

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Published

2024-03-01

How to Cite

Fernandes, T. A. D. de S. ., Urquiza, A. H. A., & Cruz , R. L. . (2024). The work in the face of the implementation of the transoceanic corridor in Mato Grosso do Sul (BR). Interações (Campo Grande), 25(1), e2514218. https://doi.org/10.20435/inter.v25i1.4218

Issue

Section

DOSSIÊ III: O PAPEL DA UNIRILA NOS "DESAFIOS DA INTEGRAÇÃO NA ROTA BIOCEÂNICA (BRASIL, PARAGUAI, ARGENTINA E CHILE)"