Internationalization of higher education in emerging contexts: recent production in theses and dissertations in Brazil
production récente de thèses et mémoires au Brésil
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v24i2.3895Keywords:
internationalization of higher education, globalization, emerging contexts, south-south cooperationAbstract
The aim of the current study is to profile the themes of scientific works concerning the globalization of higher education in developing contexts. The quantitative information panel of the theses and dissertations catalog on the Portal of the Coordination for the Improvement of Brazilian Higher Education Personnel served as the venue for this systematic review of the literature, which was conducted through the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The adjectives “internationalization of higher education”, “developing contexts”, and “global south” were used in the search to uncover a total of 135 publications, which were broken down into 47 theses and 88 dissertations published throughout the period of 2017-2022 for the education sector. From the total number of works found, eight theses and three dissertations that dealt exclusively with the topic under study were chosen for this research. Four major themes that are pertinent to these works − public policies, interculturality and multiculturalism, socioeconomic concerns, and quality assessment − have been identified as a result of the analysis. All of these topics were covered in the internationalization conversations that centered on south-south cooperation and sought to construct the topic as a whole from a decolonial epistemological standpoint. Finally, the findings of this study revealed fresh avenues and plans for the global south's higher education that are oriented on intercultural considerations, invest in the generation of local knowledge, and conduct research and studies to address the problems of Brazilian reality.
References
ABBA, Maria Julieta; STRECK, Danilo Romeu. A Reforma de Córdoba de 1918 e a Internacionalização universitária na América Latina. História da Educação, Porto Alegre, RS, v. 25, p. 1–32, 2021.
BARANZELI, Caroline. Internacionalização da educação superior e o desenvolvimento de competências: perspectivas docentes em distintos contextos. 2021. 180 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação 2005-2010. Brasília, DF, dez. 2004.
CASTILHO, Katlin Cristina. Espaço de educação superior da América Latina e Caribe: pontos e estratégias predominantes para sua constituição. 2020. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba, 2020.
CRUZ, Viviane Xavier de Araújo; EICHLER, Marcelo Leandro. Bolsas CAPES de mobilidade acadêmica internacional 1952-2019: um estudo a partir dos contextos de internacionalização da educação superior. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 17, n. 37, p. 1–25, 2021.
DELBEM, Henrique Yung. SINAES: ações acadêmico-administrativas implementadas na educação superior para (re)configuração de um perfil institucional. 2017. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Mato Grosso, Cáceres, 2017.
DIAS SOBRINHO, José. Universidade em tempos de precarização e incertezas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 23, n. 3, p. 736–53, 2018.
GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 57–3, 2019.
LINDEMANN, Júlio César. A internacionalização da educação superior, no âmbito da graduação, como um indicativo de qualidade educacional. 2020. 301 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade La Salle, Canoas, 2020.
MACHADO, Marília Ribas; MORAES, Mario Cesar Barreto. Política externa brasileira, cooperação sul-sul e ensino superior brasileiro. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 7, e021042, 2021.
MAUÉS, Olgaíses Cabral; GUIMARÃES, André Rodrigues. A Educação Superior na Esteira da Internacionalização. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, [s.l.], v. 35, n. 2, p. 307, ago. 2019.
MOREIRA, Larissa Cristina Dal Piva. Análise do processo de internacionalização universitária entre países emergentes: estudo de caso do Brasil com os demais países membros dos BRICS durante os Governos Lula e Dilma. 2018. 418p. Tese (Doutorado em Estudos Estratégicos Internacionais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
MOROSINI, Marília. Internacionalização da educação superior no Brasil e desafios no contexto do sul global. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), Caracas [Venezuela], v. 33, n. 1, p. 361–83, 2021.
MOROSINI, Marilia Costa. Como internacionalizar a universidade: concepções e estratégias – guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: Editora EdiPUCRS, 2019.
MOROSINI, Marília Costa. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 19, p. 385–405, 2014.
MOROSINI, Marília Costa. Internacionalização na produção de conhecimento em IES brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 93–112, 2011.
MOROSINI, Marilia Costa; DALLA CORTE, Marilene Gabriel. Teses e realidades no contexto da internacionalização da educação superior no Brasil. Revista Educação em Questão, [s.l.], v. 56, n. 47, p. 97–120, 2018.
MOROSINI, Marilia Costa; DE NEZ, Egeslaine; WOICOLESCO, Vanessa Gabrielle. A mobilidade acadêmica e as redes colaborativas sul-sul: o caso da UNILA. In: LUCENA, Simone; NASCIMENTO, Marilene Batista da Cruz; SORTE, Paulo Boa (Org.). Espaço de aprendizagem em redes colaborativas e na era da modalidade. 1. ed. Aracajú: EDUNIT, 2020. p. 333–57.
NAKAMURA, Ádria Ramos Lustosa. O discurso sobre a internacionalização das universidades brasileiras. 2021. 149 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021.
NEZ, Egeslaine. Rankings acadêmicos e governança universitária no espaço do ensino superior de língua portuguesa: Angola, Cabo Verde, Macau, Moçambique, Portugal e Brasil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 7, p. 021023, 2021.
OLIVEIRA, Larissa Maria da Costa Fernandes. A política de internacionalização da pós-graduação brasileira: um estudo em programas de educação da região nordeste. 2020. 279 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.
PONTES, Luma Barbalho. O Ciência Sem Fronteiras na Universidade Federal Rural da Amazônia: perspectivas entre a internacionalização da educação superior e a política de ciência, tecnologia e inovação. 2018. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009, p. 23-71.
SILVA, Josielle Soares. Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB): uma estratégia de cooperação solidária ou consolidação da internacionalização mercantil? 2019. 244p. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
SOUZA, Claudia Schiedeck Soares de. Internacionalizando a rede federal de educação profissional: um estudo substantivo. 2019. 179p. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos [UNISINOS], São Leopoldo, 2019.
THIENGO, Lara Carlette. Universidades de classe mundial e o consenso pela excelência: tendências globais e locais. 2018. 449p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andreza Cipriani, Marcia Regina Selpa Heinzle
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.