Integrative Literature Review in Brazil: Equine Therapy

Revue intégrative de la littérature au Brésil : thérapie équine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v28i70.3982

Keywords:

horse, equines, equine-assisted therapy

Abstract

In recent years, professionals in equine therapy have frequently faced challenges in the pursuit of evidence-based scientific knowledge to provide the best interventions for participants in this method. The aim of this study was to survey scientific research published on the topic of equine therapy in Brazil. An integrative literature review was conducted using the term "Equoterapia" in the Google Scholar and Scielo databases, with no restrictions on year or sample. A total of n=343 articles were selected following inclusion and exclusion criteria. The results indicated an increase in publications over the years. Among the fields contributing to equine therapy research, Physiotherapy stood out with the highest number of publications (n=127). In the majority of studies, the methodology was qualitative (n=210), and a significant portion of the research did not utilize measurement instruments (n=172). The journal Fisioterapia Brasil had the highest number of publications (n=13). In conclusion, there has been a growth in publications on Equine Therapy over the years.

Author Biographies

Aline Giovana Sarti, Universidade São Francisco

Doutoranda e mestre pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco (USF), com ênfase em Avaliação Psicológica. Graduada em Psicologia pela USF. Professora de Psicologia na Anhanguera Educacional, campus Valinhos, (SP). Psicóloga clínica no Espaço Mosaico, Itatiba (SP). Tem experiência no atendimento de pessoas dentro do desenvolvimento típico e atípico (Transtorno do Espectro Autista; Síndrome de Down; Transtorno Desafiador Opositor; Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade, entre outros transtornos do neurodesenvolvimento).

Claudia Costa Mota, Universidade Camilo Castelo Branco (UNICASTELO)

Especialista em Psicodrama Pedagógico pela Universidade Padre Anchieta. Graduada em Fonoaudiologia pela Universidade Camilo Castelo Branco (UNICASTELO), com aperfeiçoamento em Fissura labiopalatina pelo Hospital dos Defeitos da Face. Fundou o Instituto Passo a Passo, em Itatiba, SP, onde é coordenadora técnica da equipe multidisciplinar da Equoterapia. Ministra aulas em cursos de formação e capacitação de profissionais da área da saúde e educação para a Equoterapia, sendo docente da Associação Nacional de Equoterapia (ANDE-BRASIL) e do Instituto Passo a Passo, na Escola Equo & Terapias (antigo Programa de Formação Qualivida). Criou o Programa de Atendimento Equoterápico nos Distúrbios de Aprendizagem (PAEDA), capacitando, atualmente, profissionais para a utilização do programa.

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Published

2024-02-23

How to Cite

Sarti, A. G., & Mota, C. C. (2024). Integrative Literature Review in Brazil: Equine Therapy: Revue intégrative de la littérature au Brésil : thérapie équine. Multitemas, 28(70), 21–40. https://doi.org/10.20435/multi.v28i70.3982