Research on environmental sustainability in the Scientific Initiation Plans of a public IES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v29i71.4276

Keywords:

Scientific Initiation, Higher Education, environmental sustainability

Abstract

The research carried out in Scientific Initiation (IC) encourages the investigation of solutions to impasses in several areas of knowledge and, among these areas, environmental sustainability, which has been widely debated in recent years. Thus, the general aim is to analyze the history of Scientific Initiation Plans, in a public Higher Education Institution (IES), in research in Environmental Sustainability, between 2006 and 2021. An analysis and selection protocol were followed in the titles of the IC plans, registered in the database of the Division of Scientific Initiation. Data analysis, with the predominant use of descriptive statistics, identified 4,374 plans, with only 400 plans addressing environmental sustainability, that is, 9.14%. Most belong to the Engineering, Biological and Agricultural areas (50.76%) with an approach in several thematic axes, with waste (20.91%) being the most highlighted in the research. Among the modalities, PIBIC stands out (54.75%), which includes a scholarship provided by CNPq and IES.

Author Biographies

Maria Aparecida Farias de Souza Nogueira, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Doutoranda no Programa de Doutorado em Ciências Ambientais e Sustentabilidade Agropecuária pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Mestre em Agronegócios pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Especialista em Contabilidade Gerencial e em Gestão Pública pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduada em Ciências Contábeis pela UFMS. Docente da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), lotada na Faculdade de Administração, Contábeis e Economia (FACE).

Josivan Aquino de Matos, UFGD

Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN). Graduação em Administração pelo Centro Universitário Estácio de Ribeirão Preto. Graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Tem experiência na área de Operações e Processos da Produção, com ênfase em gestão da produção, gestão de processos, segurança do trabalho, engenharia da qualidade, ergonomia. Pesquisadas realizadas em melhoria contínua aplicada no setor público.

Vera Luci de Almeida, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestrado em Engenharia de Produção pela UFSC. Graduação em Administração pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ). Professor associado da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Tem experiência na área de Administração, atuando, principalmente, em administração pública, gestão empresarial e gestão ambiental.

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Published

2024-05-13

How to Cite

Nogueira, M. A. F. de S., Matos, J. A. de, & Almeida, V. L. de. (2024). Research on environmental sustainability in the Scientific Initiation Plans of a public IES. Multitemas, 29(71), 3–27. https://doi.org/10.20435/multi.v29i71.4276