Guarani Mbya crafting arts: identity and traditional culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v29i71.4294

Keywords:

art and aesthetic, art and knowledge, Guarani Mbya, indigenous craftsmanship

Abstract

With the application of interdisciplinarity between Anthropology, Ethnology, Ethnography and History, we seek to assess the mythical commitment between craft initiatives from an ancestral past and the process of interculturality experienced by the Mbya in Brazil. Through knowledge, the past is made present and experienced in everyday life, as representatives of values incurred in the mythical sphere. Indigenous art can be evaluated as a renaissance operation in the search for the myth, as the founder of reality. Along the lines suggested by Darcy Ribeiro, Cristina Pompa and Michel de Certeau, indigenous artistic manifestations are considered as expressive actions of the concept of intangible cultural heritage, making up traditional knowledge. The artifacts themselves translate a set of resources used for the transmission of cosmological knowledge. At the same time, they ensure a source of income bordering the space of their villages and urban areas, difficult to delimit, given the coexistence between urban, suburban and border areas.

Author Biographies

Marília Gomes Ghizzi Godoy, Universidade Santo Amaro (UNISA)

Doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestra em Antropologia Social pela Universidade de São Paulo (USP). Docente do Programa em Ciências Humanas, a nível de Mestrado da Universidade Santo Amaro (UNISA).

Alzira Lobo de Arruda Campos, Universidade Santo Amaro (UNISA)

Doutora e mestra em História Social pela Universidade de São Paulo (USP). Livre-docente em Metodologia da História da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Docente do Programa de Mestrado em Ciências Humanas da Universidade Santo Amaro (UNISA).

Patrícia Margarida Farias Coelho, Universidade Santo Amaro

Doutora em Educação da Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestra em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Docente e Coordenadora do Programa de Mestrado em Ciências Humanas da Universidade Santo Amaro (UNISA).

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Published

2024-05-13

How to Cite

Godoy, M. G. G. ., Campos, A. L. de A. ., & Coelho, P. M. F. . (2024). Guarani Mbya crafting arts: identity and traditional culture. Multitemas, 29(71), 159–183. https://doi.org/10.20435/multi.v29i71.4294