Compared educative practices, geopolitics, and cultural territory: the internationalization in the Bioceânica Educativa Project/ FUNDECT MS/CNPq
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v24i4.4223Keywords:
Compared educative practices, geopolitics, cultural territory, Bioceanic Route, internationalizationAbstract
This article aims to describe how three conceptual categories in the Bioceânica Educativa Project are linked and give an identity to the paradigm of internationalization of higher education assumed for the project. Theoretically, it is developed assuming internationalization as the fourth mission of the University, with methodological help from the Case Study and the Studies in Comparative Education. Contextually, it takes place on the horizon of the Latin American Integration Route (RILA/Rota Bioceânica). It is emphasized that any internationalization project demands a multilevel reading, as the Bioceânica Educativa imposes the need for knowledge and practices of university diplomacy, between education systems, awareness of international geopolitics and territorial cultural apprehension as four historical, politically, and socially diverse geographical realities are involved. Thus, for the Bioceânica Educativa Project, the possibility of continuing to contribute to studies and research in HEI from a metatheoretical vision is presented, playing more to highlight the possibilities of tension and relaxation of interuniversity and international relations.
References
ABDELJALIL, Akkari. Internacionalização das políticas educacionais. Transformações e desafios. São Paulo: Editora vozes, 2011.
BUNGE, Mario. Teoria e realidade. São Paulo: Editorial Perspectiva, 2017.
CIPRIANI, Andreza; SELPA, Maria. Internacionalização da educação superior em contextos emergentes: a produção recente em teses e dissertações no Brasil, em Interações, Campo Grande, v. 24, n. 2, p. 591–605, 2023. Doi: https://doi.org/10.20435/inter.v24i2.3895
CORREIA LIMA, Manolita; BETIOLI CONTEL, Fabio. Internacionalização da Educação Superior – nações ativas, nações passivas e geopolítica do conhecimento. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2011.
DE WIT, Hans. Misconceptions about (the end of) internationalization, challenges, and opportunities for the future. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), [s.l.], v. 21, n. 21, p. 65-78, 2017. Disponível em: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/27. Acesso em: 28 jul. 2023.
DORSA, Arlinda. O território cultural: espaço de saberes e paisagens construídas. Interações, Campo Grande, MS, v. 24, n. 1, jan./mar. 2023. Doi: http://dx.doi.org/10.20435/inter.v24i1.4013
GADAMER, Hans-Georg. Hermenéutica, estética e história: Antología. 2. ed. España: Ediciones Sígueme, 2013.
LAUDAN, L. O progresso e seus problemas: rumo a uma teoria doo progresso científico. Primera edición. Editora UNESP: Brasil, 2011.
LEAL ORDÓÑEZ, Linoel de Jesús, GOVEA DE BUSTAMANTE, Lidia del Carmen; DO NASCIMENTO OSÓRIO, António Carlos. Una base epistemológica para comprender la internacionalización de la educación superior en Brasil. InterMeio, Campo Grande, MS, v. 28, n. 55, p. 214-32, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/17295. Acesso em: 28 jul. 2023.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2001.
MONTEIRO, Elisabete; SELPA, M. Internacionalização da Educación Superior. Políticas, Integração e Mobilidade acadêmica. Blumenau: Edifurb, 2015.
MORELES, Jaime; JIMÉNEZ, Sara; CANAN, Silvia. La política de internacionalización de la Educación Superior. Efectos, brechas y asimetrías persistentes. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 30, n. 117, p. 1047-68, out./dez. 2022, Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-403620220003002939
PHILLIPS, David. Comparative Education: method. Research in Comparative and International Education, v. 1, n. 4, [s.p.], 2006. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.2304/rcie.2006.1.4.304. Acesso em: 28 jul. 2023.
PRIGOGINE, Ilya. O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
RICOEUR, Paul. El conflicto de las interpretaciones: ensayos de hermenéutica I. 2. ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.
ROSSI, Alejandro. Lenguaje y significado. México: Fondo de Cultura Económica, 2013.
SEABRA SANTOS, Fernando; ALMEIDA FILHO, Naomar. A quarta missão da universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. Brasília, DF: Editora da Universidade de Brasilia / Coimbra University Press, 2012. 238 p.
SILVA, Fabiany de Cássia. Comparative study: theoretical foundations and research tools, en Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e193081, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5YDbJGbDWRkkTr8bDhvZnBh/?lang=en. Acesso em: 20 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Linoel Leal Ordonez, Fabiany de Cássia Tavares Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.