The treatment of autism in therapeutic riding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v29i71.4300

Keywords:

therapeutic resource, horse, austism, therapeutic riding

Abstract

Autism spectrum disorder (ASD) is a behavioral disorder, considered a neurobiological disorder, which leads to changes in social interaction, difficulty in expression, affectivity, affecting the way in which the child sees the world. Defined by the Associação Nacional de Equoterapia (ANDE) as a therapeutic and educational method, therapeutic riding uses the horse as a therapeutic resource and aims to promote the biopsychosocial development of individuals. The aim of this study was to analyze the effects of therapeutic riding in the treatment of autism. Four children of both sexes were assessed using the M-CHAT scale and given therapeutic riding. The results obtained were satisfactory in 75% of the children assessed, showing a reduction in the score on the M-CHAT scale. Therefore, therapeutic riding is a promising alternative for engaging children and families with ASD.

Author Biographies

Luane Paula de Souza, Centro Universitário de Pato Branco

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas (PPGEPS) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Especialista em Terapia Manual pela CESUMAR e em Fisioterapia do Trabalho e Ergonomia pela Faculdade de Tecnologia Ibrate. Graduada em Fisioterapia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora dos cursos de Fisioterapia e Tecnólogo em Estética e Cosmética do Centro Universitário de Pato Branco (UNIDEP). Supervisora de estágio no curso de Fisioterapia da UNIDEP.

Bruna, Centro Universitário de Pato Branco

 

 

References

ALMEIDA, M. S. Elaboração de projeto, TCC, Dissertação e Tese: uma abordagem simples, prática e objetiva. São Paulo: Atlas, 2014. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597025927/. Acesso em: 8 out de 2021.

ANDE-BRASIL. Associação Nacional de Equoterapia. Equoterapia. ANDE-BRASIL, Brasília, 2022. Disponível em: http://equoterapia.org.br/articles/index/articles_list/138/81/0. Acesso em: 17 jun. 2023.

AXPE, I.; ESTIBALIZ, R.; OIHANE, F.; ARANTZAZU, R. Actividades asistidas con caballos para acompañar a personas menores con trastorno del espectro autista. Revisión bibliográfca. Revista Electrónica Educare, [s.l.], v. 27, n. 1, p. 1-20, jan./abr. 2023.

BORGI, M. et al. Efectiveness of a standardized equine-assisted therapy program for children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, [s.l.], v. 46, n. 1, p. 1-9, 2015.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Diretrizes de Atenção à Reabilitação da Pessoa com Transtornos do Espectro do Autismo. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2014. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/s/saude-da-pessoa-com-deficiencia/publicacoes/diretrizes-de-atencao-a-reabilitacao-da-pessoa-com-transtornos-do-espectro-do-autismo.pdf/view. Acesso em: 2 nov 2023.

BRITO, H. K. M.; MENDES, N. B.; LIMA, G. T.; PIRES, A. J. S.; CRUZ, W. V.; VARGAS, G. L. M.; COSTA, N. S.; RABELO, N. N. O impacto da terapia cognitivo-comportamental no transtorno do espectro autista / The impacto of cognitive-behavioral therapy on autistic spectrum disorder. Brazilian Journal of Health Review, São José dos Pinhais, v. 4, n. 2, p. 7902-910, 2021. Doi: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n2-323

CASTRO, S. P. D. Trabalho de conclusão de curso: uma abordagem leve, divertida e prática. São Paulo. Saraiva, 2019. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788571440708/. Acesso em: 12 out. 2021

CRAIG, P.; DIEPPE, P.; MACINTYRE, S.; MITCHIE, S.; NAZARETH, I.; PETTICREW, M. Developing and evaluating complex interventions : The new Medical Research Council guidance. BMJ, [s.l.], 337, p. 979-83, 2008. Doi: https://doi.org/10.1136/bmj.a1655

CITTERIO, N. D. História da terapia através do cavalo na Itália e no mundo. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANDE (NEq.), 1., Brasília. Anais [...]. Brasília: ANDE-Brasil, 1991.

FREIRE, H. B. G.; ANDRADE, P. R.; MOTTI, G. S. Equoterapia como recurso terapêutico no tratamento de crianças autistas. Multitemas, Campo Grande, MS, n. 32, 2005. Disponível em: https://www.multitemas.ucdb.br/multitemas/article/view/709. Acesso em: 11 out. 2021.

GAVARINI, G. Aspectos teóricos da reabilitação eqüestre. In: MOURA, W. (Coord.). Coletânea de artigos traduzidos pela equipe do Programa de Equo-terapia do Pará. Pará: ANDE-Brasil, 1997.

GHORBAN, H.; SEDIGHEH, R.; MARZIEH, G.; YAGHOOB, G. Efectiveness of therapeutic horseback riding on social skills of children with autism spectrum disorder in Shiraz, Iran. Journal of Education and Learning, [s.l.], v. 2, n. 3, p. 79-84, 2013. Doi: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v2n3p79

GIBBS, G.; FLICK, U. Analise de dados qualitativos. Porto Alegre: Bookman, 2009. [E-book]. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788536321332/. Acesso em: 6 mar. 2023.

GOMES, E. S.; VIEIRA, I. S.; SILVA, K. F.; TEIXEIRA, T. K. S.; MESQUITA, K. S. F.; MELO, G. B. Desenvolvimento das habilidades sociais em crianças autistas que possuem contato com animais. Caderno de Graduação - Ciências Biológicas e da Saúde - UNIT - ALAGOAS, Farolândia, v. 6, n. 2, p. 101, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/fitsbiosaude/article/view/7493. Acesso em: 20 ago. 2023.

GOODE, W. J.; HATT, P. K. Métodos em pesquisa social. São Paulo: Nacional, 1975.

GOWEN, E.; HAMILTON, A. Motor abilities in autism: a review using a computational context. Journal of Autism and Developmental Disorders, [s.l.], v. 43, n. 2, p. 323-44, 2013.

HARRIS, A.; WILLIAMS, J. M. The impact of a horse riding intervention on the social functioning of children with autism spectrum disorder. International journal of environmental research and public health, [s.l.], v. 14, n. 7, p. 1-19, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.3390/ijerph14070776

HOLM, M. B.; BAIRD, J. M.; KIM, Y. J.; RAJORA, K. B.; D’SILVA, D.; PODOLINSKY, L.; MAZEFSKY, C.; MINSHEW, N. Therapeutic horseback riding outcomes of parent-identified goals for children with autism spectrum disorder: an ABA’ multiple case design examining dosing and generalization to the home and community. Journal of Autism and Developmental Disorders, [s.l.], v. 44, n. 4, p. 937-47, 2014. Doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10803-013-1949-x

LANNING, B. A.; BAIER, M. E .M.; IVEY-HATZ, J.; KRENEK, N.; TUBBS, J. D. Effects of equine assisted activities on autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, [s.l.], v. 44, p. 1897-907, 2014. Doi: https://doi.org/10.1007/s10803-014-2062-5

LLAMBIAS, C.; MAGILL-EVANS, J.; SMITH, V.; WARREN, S. Equine-assisted occupational therapy: Increasing engagement for children with autism spectrum disorder. The American Journal of Occupational Therapy, [s.l.], v. 70, n. 6, 2016. Doi: 10.5014/ajot.2016.020701

OLIVEIRA, H. Q.; FUMES, N. L. F.; MOURA, V. A .D. Relato de experiência: as intervenções terapêuticas da Equoterapia em pessoas com deficiência. In: ENCONTRO ALAGOANO DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 6.; ENCONTRO NORDESTINO DE INCLUSÃO NA EDUCAÇÃO SUPERIOR, 1., Alagoas. Anais [...]. Alagoas: UFAL, 2015. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/eaei/article/view/2163. Acesso em: 4 abr. 2023.

O’HAIRE, M. E. Research on animal-assisted intervention and autism spectrum disorder, 2012–2015. Applied Developmental Science, [s.l.], v. 21, n. 3, p. 200-16, 2017. Doi: https://doi.org/10.1080/10888 691.2016.1243988

PETTY, J. D.; PAN, Z.; DECHANT, B.; GABRIELS, R. L. Therapeutic horseback riding crossover effects of attachment behaviors with family pets in a sample of children with autism spectrum disorder. International Journal of Environmental Research and Public Health, [s.l.], v. 14, n. 3, p. 256, mar 3, 2017. Disponível em: https://www.mdpi.com/1660-4601/14/3/256. Acesso em: 10 dez 2022.

POTRICH, T.; NITSCHKE, R. G.; MARQUES, M. I. D.; VIEGAS, S. M. F. Programa de intervenções assistidas por animais para crianças com transtorno do espectro autista. Revista de Enfermagem Referência, Coimbra, série 5, n. 7, 2021. DOI: 10.12707/RV20153

SCHMITT, J. F. Terapia assistida por animais e pessoas com transtorno do espectro autista: uma revisão. 2015. Tese. (Doutorado em Equoteraía) - Universidade de Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2015. Disponível em: http://tcconline.utp.br/media/tcc/2015/09/TERAPIA. Acesso em: 28 ago. 2022.

SEIZE, M. M.; BORSA, J. C. Instrumentos para Rastreamento de Sinais Precoces do Autismo: Revisão Sistemática. Psico-usf, Campinas, v. 22, n. 1, p. 161-76, 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/1413-82712017220114

SILVA, A. S. M. D.; LIMA, F. P. S. D.; SALLES, R. J. Vínculo afetivo de crianças autistas na equoterapia: uma contribuição de winnicott. Boletim-academia paulista de psicologia, São Paulo, v. 38, n. 95, jul./dez. 2018

SOUZA, M. B.; SILVA, P. L. N. Equoterapia no tratamento do transtorno do espectro autista: a percepção dos técnicos. Revista Ciência e Conhecimento, [s.l.], v. 9, n. 1, p. 4-22, 2015.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987. Disponível em: http://hugoribeiro.com hyperlink http://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/trivinos-introducao-pesquisa-em_ciencias-sociais.pdf. Acesso em: 11 out. 2021.

YAP, E.; SCHEINBERG, A.; WILLIAMS, K. Attitudes to and beliefs about animal assisted therapy for children with disabilities. Complementary Therapies in Clinical Practice, [s.l.], v. 26, p. 47-52, 2017. Disponívem em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1744388116301852. Acesso em: 23 ago. 2023.

Published

2024-05-13

How to Cite

de Souza, L. P., & Rotava, B. (2024). The treatment of autism in therapeutic riding. Multitemas, 29(71), 53–69. https://doi.org/10.20435/multi.v29i71.4300