An analysis of methodological approaches in the Graduate Program in Education in the region of Sorocaba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v26i64.3150

Keywords:

Higher Education, methodological approaches, epistemological review, content analysis

Abstract

The critical analysis of academic production can contribute to improving the quality of research in Education. For this reason, this article presents a review of the scientific productions from 2014 to 2019 of Graduate Program in Education from Higher Education Research line in a University located in the Sorocaba region. The analysis of the internal structures of scientific productions aims to recognize the epistemological characteristics and its respective methodological approaches based on Gamboa's paradigmatic scheme (1998). The content of 34 scientific productions was analyzed. It was considered the following categorization of the works: the context; o research topics and modality; the techniques of data collection by identification of the basic components of the structure of scientific work. The study carried out highlighted the predominance of qualitative research with the Phenomenological-Hermeneutics approach (47%) followed by the Critical-Dialectic approach (32%), compared to 21% with a quantitative approach classified as Empirical-Analytical.

Author Biographies

Daniela Cristina Lourenco Bufalo, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Mestranda em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO). Pós-Graduada em Formação de Professores e MBA Internacional pela Ohio University em Business Leadership. Formada em Ciências Econômicas.

Cristiane Sales Pires, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Mestranda em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO). Administração de Empresas. Docente do Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Campus São Roque e Sorocaba.

Patricia Machado Sampaio da Silva, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Mestranda em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO). Formada em Administração. Docente da Faculdade de Tecnologia (FATEC) de Itu, das áreas de Administração e Negócios e Contabilidade e Finanças.

Maria Alzira de Almeida Pimenta, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba (UNISO). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Superior, Tecnologia e Inovação (GPESTI).

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Published

2022-04-04

How to Cite

Bufalo, D. C. L., Pires, C. S., Sampaio da Silva, P. M., & Pimenta, M. A. de A. (2022). An analysis of methodological approaches in the Graduate Program in Education in the region of Sorocaba. Multitemas, 26(64), 79–99. https://doi.org/10.20435/multi.v26i64.3150