Perspectives of remote teaching in Accounting Sciences: an investigation with students during the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v29i71.4249

Keywords:

education, higher education, online teaching

Abstract

The covid-19 pandemic has brought impacts of great magnitudes, including significant changes that needed to be made in the way Accounting Sciences courses are conducted, resulting in paradigms to be analyzed and the students' perspective on the remote teaching model that was employed. Therefore, this study aims to evaluate the students' perception regarding the shift from in-person to remote teaching in the Accounting Sciences course during this epidemic period. The research was conducted in 2020, applying a questionnaire with 16 questions to 50 students of the Accounting course. Through this research, it was possible to perceive the panorama of the transition from in-person to remote teaching for these students, which was a period that required a great need for reinvention by the students, despite challenges and specific aspects of dissatisfaction.

Author Biographies

Elias Silva de Medeiros, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutorado em Estatística e Experimentação Agropecuária pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Professor da Universidade Federal da Grande Dourados.

Carolina Cristina Bicalho, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Doutorado em Estatística e Experimentação Agropecuária pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Professora da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

Ligia Thalita Santos Murtinho, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Graduanda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Eliane Lopes da Silva Marques, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Graduanda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

References

ARAUJO, Denise Conceição Garcia; OLIVEIRA, Letícia Natália de; BERETTA, Regina Célia de Souza; BITTAR, Cléria Maria Lobo. Percepções sobre o ensino remoto-domiciliar durante o isolamento físico: o que as mães têm a nos relatar? Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 31, n. 1, 2022. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-12902022200877

CAVALCANTE JUNIOR, Florisvaldo Cunha; QUEIROZ NETO, Herrisson; SANTOS, Josaias Santana dos. Desafios dos docentes para motivação dos alunos durante as aulas remotas na pandemia da Covid 19. Revista FACISA ON-LINE, Barra do Garças, v. 11, n. 1, p. 66-76, 2022.

IVASHITA, Simone Burioli; FAUSTINO, Rodrigo Cavalarini; SILVA, Muriel Luvison Nunes da. Ensino remoto durante a pandemia da Covid-19 na Universidade Estadual de Londrina. Temas & Matizes, Cascavel, v. 14, n. 25, p. 70-83, 2021. Doi: https://doi.org/10.48075/rtm.v14i25.25950

MORETTIN, Pedro Alberto; BUSSAB, Wilton Oliveira. Estatística Básica. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

NUNES, Ginete Cavalcante; NASCIMENTO, Maria Cristina Delmondes; ALENCAR, Maria Aparecida Carvalho de. Pesquisa científica: conceitos básicos. Revista de psicologia, Jaboatão dos Guararapes, v. 10, n. 29, p. 144-51, 2016. Doi: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i1.390

SANTOS, Walison Yuri Soares dos; VALENTIM, Maria do Socorro; QUEIROZ, Luziana Maria Nunes de; FONTES JUNIOR, Deylane Freitas. O ensino remoto frente à pandemia da Covid-19: um estudo de caso no Curso de Ciências Contábeis/CERES UFRN. Contabilometria, Monte Carmelo, v. 10, n. 1, p. 150-62, jan./jun. 2023.

SILVA, Milena Rodrigues; ANDRADE, Gabriela Santos de; AVENA, Katia de Miranda; MESQUITA, Luiz Fernando Quintanilha de; FARIA, Álvaro Camilo Dias. Percepções dos estudantes de medicina acerca do ensino remoto durante a pandemia do novo coronavírus. Revista Diálogo & Ciência, Salvador, v. 1, n. 42, p. 21-30, 2021. Doi: https://doi.org/10.7447/1678-0493.2021v1n42p21-30

XAVIER, Camila Paola da Costa et al. A Percepção dos Alunos e Professores do Curso de Odontologia de uma Universidade Privada Sobre o Ensino Remoto em Tempos de Covid-19. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, 2022. Doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1751

Published

2024-05-13

How to Cite

Medeiros, E. S. de, Bicalho, C. C., Murtinho, L. T. S., & Marques, E. L. da S. (2024). Perspectives of remote teaching in Accounting Sciences: an investigation with students during the covid-19 pandemic. Multitemas, 29(71), 185–199. https://doi.org/10.20435/multi.v29i71.4249