The elderly at the University of the Best Age − Universidade Católica Dom Bosco (UMI/UCDB): what they claim about their life stories and identities
DOI:
https://doi.org/10.20435/multi.v25i60.3089Keywords:
UMI/UCDB, elderly, identity, life history, ageingAbstract
The article, which results from a master's research linked to the Research Group on Intercultural Education and Traditional Peoples/CNPq in the Postgraduate Program in Education − Master and Doctorate at the Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), seeks to verify how the participating elderly subjects from the University of the Best Age program − Universidade Católica Dom Bosco (UMI/UCDB) position their identities and life stories. Based on data from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (2010), it appears that the growth of the elderly population has been occurring in a significant way, which allows for an attentive and sensitive listening to this segment of the population. Thus, located in the field of Education, the work has as its guiding axis authors who dialogue with the studies of culture and identity, in order to show how the narratives of the life stories of the elderly and the way they positioned their identities throughout life reflect in the aging process.
References
ALVES, R. F.; SILVA, R. P.; ERNESTO, M. V.; LIMA, A. G. B.; SOUZA, F. M. Gênero e saúde: o cuidar do homem em debate. Psicologia Teoria e Prática. São Paulo, v. 13, n. 3, p. 152-166, dez. 2011.
BAUMAN, Z. Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
BAUMAN, Z. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
BERLINCK, M. T. Psicopatologia fundamental. São Paulo: Escuta, 2000.
BOARETTO, R. C.; HEIMANN, L. S. Conselhos de representação de idosos e estratégias de participação. In: VON SIMSON, O. R. M.; NERI, A. L.; CACHIONI, M. (Org.). As múltiplas faces da velhice no Brasil. Campinas: Alínea, 2003. (Coleção Velhice e Participação Política).
IBGE. Estimativa de população residente para os municípios 2018. Brasília: IBGE, 2018
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
MALDONADO-TORRES, N. A topologia do ser e a geopolítica do conhecimento: modernidade, império e colonialidade. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 396-443.
MARIN, J. Interculturalidade e descolonização do saber: relações entre saber local e saber universal no contexto da globalização. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo v. 16, n. 1, p. 7-26, jan./jun. 2009.
MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (Org.). Metodologias de pesquisa pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.
MINAYO, M. C. S. Visão antropológica do envelhecimento. In: VELHICES: reflexões contemporâneas. São Paulo: Sesc, 2006. p. 47-60. v. 1.
MOREIRA, V.; NOGUEIRA, F. N. N. Do indesejável ao inevitável: a experiência vivida do estigma de envelhecer na contemporaneidade. São Paulo: Psicologia USP, v. 19, n. 1, p. 59-79, jan./mar. 2008.
NERI, A. L. Atitudes em relação à velhice: questões científicas e políticas. In: FREITAS, E. V.; PY, L.; CANÇADO, F. A. X.; DOLL, J.; GORZONI, M. L. (Ed.). Tratado de geriatria e gerontologia. 2. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006. p. 1316-23.
OMS. Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2005. 60 p.
PITANGA, D. A. Velhice na cultura contemporânea. 2006. 191 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Centro de Teologia e Ciências Humanas, Universidade Católica de Pernambuco, Recife, PE, 2006.
SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes.: Novos estudos - Cebrap, São Paulo, n. 79, nov. 2007.
SCHNEIDER, R. H.; IRIGARAY, T. Q. O envelhecimento na atualidade: aspectos cronológicos, biológicos, psicológicos e sociais. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 25, n.4, p. 585-93, 2008.
SILVA, T. T. Documentos de identidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
SOARES, S. S. G. S. Envelhescência
WARSCHAUER, C. Rodas e narrativas: caminhos para a autoria de pensamento, para a inclusão e a formação. In: SCOZ, B.; PINTO, S. A. M. (Org.). Psicopedagogia: contribuições para a educação pós-moderna. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 13-23.
WHO/INPEA. Missing Voices: views of older persons on elder abuse. Genebra: WHO, 2002.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 7-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos publicados na Revista Multitemas têm acesso aberto (Open Access) sob a licença Creative Commons Attribution, que permite uso, distribuição e reprodução em qualquer meio, sem restrições desde que o trabalho original seja corretamente citado.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.